پیام به اجلاس وسیع نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات افغانستان در اروپا!
فدراسیون فرهنگی غرجستان فدراسیون فرهنگی غرجستان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

دموكراسی را  دولتها وحکومت های جهان به سلیقه و ذوق خودشان تعبیر و تفسير، مینمایند .  ً ونحوه ً كاربرد وتطبیق آن در هر کشور  فرق ميكند. دراجلاس  کنونی باید از دموكراسی تعبیر روشن و شفاف ومطابق  واقعیتها ی عینی  و حقیقت های اجتماعی وسیاسی کشور صورت گیرد . چون بدون تسليم نمودن حق به حق دار، بدون مشاركت آگاهانه وشعوری مردم در كليه امور دولتی، بدون رفع كامل نيازمنديهای مبرم مردم ، دموکراسی ، نه ارزشی پيدا ميكند ونه تحقق خواهد يافت. باید صادقانه بخاطر تحقق دموکراسی گام  اخلاصمندانه برداشته شود.

 اندیشمندان و صاحبنظران عالیمقام !               

یکی از سوژه هایی که حلقات سیاسی به آن توجه دارند منافع ملی است. در هنگام حضور نظامی -سیاسی و اقتصادی شوروی وقت منافع ملی برای شورویها چیزی و امروز برای امریکائیها چیز دیگریست. منافع ملی ایالات متحده درافغانستان شاید برای مدت طولانی غیر قابل تعویض باشد. برداشتهای بدورازسنجش موقعیت آسیب پذیرافغانستان، عدم توافق دیدگاه های کشورهای اروپائی با سیاست های ایالات متحده ، چشم داشت نیک و زشت ممالک  همسایه ، برهم خوردن تناسب فکری، مادی، کثرت نفوس وتبدیل افغانستان به یک کشور مصرفی، نیازها و اولویتهای کوتاه مدت ودرازمدت بخاطر برون رفت از بن بستهای اقتصادی و امنیتی، شماری از معیارهای تعین سیاست منافع ملی محسوب میشوند.

 جامعه جهانی، در راس امریکا میگویند که:- پس از پایان جنگ جهانی دوم و جنگ دو کوریا، کشورهایی چون آلمان، جاپان و کوریا سر نوشت سیاسی مشابه به افغانستان داشتند و نیروهای پیروز درجنگ بیش از شصت سال در آن کشورها حضور دارند. این سه کشور به سرخوردگی سیاسی و ناسیونالیزم زیاد توجه نکردند بلکه حضور نیروهای خارجی را به مثابه سرنوشت غیر قابل تعویض ومقطعی برای چند دهه پذیرفتند و به جانب آموختن از تاریخ و اشتباهات رفتند و رو آوردند بسمت رشد فرهنگی، اقتصادی و رقابت صنعتی. امروز جاپان در مقام دوم و آلمان فدرال در مرتبه سوم اقتصاد وصنعت جهان قرار دارند  .صنایع و اقتصاد کوریا ، آن کشور کوچک را صاحب نام و موقف خوبی در جهان ساخته است. این کشورها با ملتهای آگاه، متمول ودموکراسیهای معتبر درجمع جامعه جهانی حضور دارند. ارزیابی موقعییت پیشآمده وسرنوشت تحولات مربوط به افغانستان نشاندهنده ی آن است که غرب، شش سال را درشناخت پدیده ها ی بغرنج درون جامعه افغانستان وکاستیهای خودشان دربیرون افغانستان مصرف کرده وتا هنوز هزینه های کلانی را پرداخته است.

 در بازی ها ومعادلات جهان در سه دهه اخیر قرن بیستم . افغانستان یکی از جمله کشور های مورد توجه افکارجمعی ورسانه ها بوده و متا ً سفانه در تقابل دو گرایش متضاد اندیشه و عمل افغانستان به میدان جنگ سردوگرم قرارگرفت که درین تقابل جهانی مردم کشور بیشترین آسیب و خسارات جانی ومالی را متحمل گردیدند.جنگ سرد زمانی به اوج خود رسید که رویارویی دو ابر قدرت در سه دهه اخیر به جنگ گرم تبدیل شد که در این تقابل نظامی ، و تبلیغاتی مردم افغانستان نه تنها بحیث منطقه مشتعل ، بلکه بحیث هیزم و سپر گوشتی قرار گرفت ودرین صف آرایی نظامی و ایدو لوژیک وسیاسی تمام محورها سرباز جنگی را با سوًاستفاده از باورها و اعتقادات آنان از افغانها گرفتند.  درست است که سه کشورمتذکره بر اسا س کمکهای وسیع غرب به ممالک پیشرفته درطی چند دهه تبدیل گردیده است . اما این اتفاقات در قرن بیست در هنگام جنگ سرد و رقابت اقتصادی و سیاسی میا ن بلوکهای غرب و شرق صورت گرفته اند . در حالیکه سیستم جهانی بلوک شرق به ترقی و پیشرفت باور مند بود  . ولی امروز جامعه جهانی با یک هیولای عقبگرا و گروهای تروریستی- بنیادگرائی اسلامی بنام القاعده وطالبان روبروهستند که این گروهای ترور و وحشت نه به ترقی و پیشرفت  باوردارند و نه به انسان   و انسانیت اهمیت قایل اند و به اندیشه های قرون وسطائی اعتقاد دارند .بدین ترتیب  این مبارزه برای جهان غرب  دشوارتر از آن زمان است . و فعلا جامعه جهانی در قرن بیست ویک بسر میبرد  .

دوستان و دانشمندان محترم ! 

 فدراسیون به این باور است که:-

- نيروهای مترقی باهر سليقه وانديشه، بايد به وحدت وهمکاری وهمگامی معقول بینديشند نه به  قدرت یابی خود وحذف مخالفان، واگربنا برحذف رقبا و مخالفان  باشد ودست يافتن برقدرت ، نتیجه همان خواهد شد  که ديروزصورت گرفته بود ، وامروز، نه احزاب راستی  وچپی درجامعه ودردرون توده ها اعتبار، موقعیت ونقش اساسی دارند، ونه ملی گرايان. بنا براین، بايد دراین همایش وسیع ومهم به تمام  نيروهای ملی، مذهبی، سکولار و به کلیه عناصر خیر اندیش واهل نظر فرصت  داده شود تا نظریات خودرابرای برون رفت کشور ازوضع فعلی بيان،  وبدینوسیله راهی برای دست يابی به تامین وحدت ملی ومشارکت ملی،ارایه گردد. همگی بخوبی میدانیم از انجا که بسیاری از برنامه های عملی وبرخی ازاصول فکری جناح های راست و چپ چون با واقعیت های اجتماعی وسیاسی جامعه ما استوار نبودند به شکست فاجعه بار مواجه گردیدند وفرصتهای بلیغی را برای پروسه ی ملت سازی پایدار و ترقی اجتماعی و فرهنگی مستمرکشور حرام کرد.

- بنا براین، شایسته است که برای فراگیر ساختن این اجلاس باید یک روحانی وطنپرست  ویک روشنفکر  چپ دیروز یکجا باهمدیگر در چوکات  هر نوع ساختاری، مشترکا جای داشته باشند. واجلاس کنونی باید محلی برای یکجا شدن  نیروهای مختلف وافکار متنوع بوده باشد . از اینرو ، این همایش با شکوه می باید از هرگونه چپ اندیشی های افراط گرایانه و یا راست گرایی های نا بخردانه در امان مانده ومرجعی برای تدوین و تبلور اندیشه های اصلاح جویانه و روشنگرانه ی ملی گردد.

- درین اجلاس باید واقعیت های عینی اجتماعی و ساختار قومی جامعه افغانی در نظر گرفته شوند، چه اینکه در اوضاع جاری سیاسی کشور بدون در نظر گرفتن نقش و سهم عادلانه اقوام و اتنیک های وطن ما در ساختار ملی وقدرت سیاسی، دستیابی به یک را ه حل معقول، فراهم نخواهدشد.

باید یاد آوری گردد که تعدداحزاب سیاسی که اکثرآ بر بنیاد اندیشه های ایدئولوژیکی وقومی گذشته ولی بانامهای جدید راجستر گردیده اند، راه حل عملی واساسی جهت برون رفت از انجماد سیاسی کنونی وترویج دمکراسی واقعی نیست وبدینرو، همایش حاضر باید مجدانه روی ساختار  یک نهاد فرا گیر سیاسی و ملی بیندیشد.

- برای بیرون رفت از معضلات کنونی در افغانستان، ایجاب می کند که نیروهای مختلف با فراموشی علایق وسلایق فکری، ایدئولوژیک وپایگاههای قومی متفاوت خود، روی یک طرح  ونظم  جامع  ووسیع ملی به کار واندیشه بپردازند این هدف زمانی به ظهور بایسته میرسد که حلقات چپ و راست بادر نظر گرفتن اشتباهات گذشته شان بالای یک خط برناموی کامل – جامع وشفاف سیاسی متناسب با اوضاع و ایجابات جاری جهانی  وداخلی به توافق صادقانه ومتعهدانه برسند. بنابراین، دستیابی به چنن برنامه واستراتژی ملی ای مستلزم آن است که نیرهای چپ وراست  بالای تضادها و دلبستگیهای خطوط فکری و ایدئو لوژیک گذشته شان که نتایج وخاطرات تلخ وخونینی به همراه داشته است، تاکید و پافشاری نکنند .

- افغانستان را باید هرچه زودتر از میدان رقابت ها میان قدرت های جهانی – منطقوی و مداخلات کشور های همسایه رهائی بخشید زیرا کشور ما بیشتر ازین توانائی  آن را ندارد که برای چند دهه دیگر به میدان رقابت آنان باقی بمانند.

-  شایسته است که اجلاس درباره  خط استعماری ديورند، که  به مانند زخم علاج ناپذير،با خنجر استعمار گران کهن برپيكر وطن ما كشيده شده، نظر و طرح سازنده  خود  را ارایه وراه حلهای معقول را پیشنهاد  نماید.

- اجلاس درباره جلوگیری از لیلام و خصوصی سازی  معادن و منابع زیر زمینی کشور و اقتصاد مختلط دولتی و خصوصی بر معیار بازار آزاد متناسب با اوضاع اقتصادی جامعه ما و  نظریات روشن خود را درباره باز سازی  اولویت های زیرساخت اقتصادی کشور ارایه کند.

- اجلاس درباره حل معضله  اقوام کوچی و اسکان آنان دریک محل مناسب، نظر وطرح عادلانه، معقول وجامع ارایه نماید، چرا که مشکل کوچیها با اقوام دیگر کشور، یک معضله صد ساله  ومیراث شوم رژیم های استبدادی بوده که از آن بحیث حربه سیاسی برای سرکوب اقوام دیگر  استفاده شده است. حال، وقت آن فرارسیده که باید به این مشکل سیاسی میان کوچیها بادیگر اقوام کشور خاتمه داده شود .

-اجلاس درباره سهمگیری در انتخابات آینده ریاست جمهوری و پارلمانی توافق نظر واحد خود را ابراز نماید.

-  انتظار میرود اجلاس  در مورد نظام فدرالی، با دلايل منطقی به قناعت مدافعان ومخالفان اين اصول حكومتی در كشورچند قومی  ما  همت واهمیت بخرج داده  ودرباره  سیستم نظام پارلمانی درکشور نیز، موضع سیاسی خویش  را بطور شفاف ارایه نماید .

- اجلاس باید نسبت به شیوه مبارزه با تروریزم و ریشه کن نمودن  تولید وقاچاق مواد مخدر به بحث وتوجه جدی بپردازد.

دوستان واندیشوران عالیقدر!

فدراسیون معتقد است که:-

- ماهیت اصلی گروه القاعده – طالبان و دیگر گروه های بنیاد گرایی  اسلامی ،  وگسترش بنیاد گرایی را افشا  واین چرخش عقب گرایا نه برای افغانستان و April 21st, 2008



  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها